onsdag 5. september 2012

Tsjekk og Slovakia

No er det vist en stund siden sist jeg skrev noe. Det maa jeg bare beklage, men tiden paa landeveien gaar sa ufattelig fort. Tsjekkia har gaatt fort. Det er egentlig litt merkelig fordi jeg skulle jo ta det med ro her.
Allikevel har landet flydd forbi.
Jeg tror jeg har kommet inn i en slags reiseflyt, hvor dagene bare gaar i ett.
Enda godt jeg har lenge igjen av turen.
Jeg har kommet meg til Bratislava, her er det fint. Jeg har ogsaa kommet mye lengre enn jeg hadde beregnet, det er ogsaa veldig fint.
Jeg tok derfor en fridag i byen Brno, i Tsjekkia. Dette er en flott gammel by som alle tsjekkere har anbefalt meg a dra til.
Det var veldig deilig a bare la sykkelen hvile og rusle ned over gatene og studere alle menneskene, og livet som utspilte seg rundt meg.

"Mannen som skynter seg av garde.
Han har en stor koffert og löper for a rekke trikken som kjörte forbi her jeg sitter a nyter ölen min. Det er tydelig at han maa rekke denne trikken, hva hadde skjedd hvis ikke?
Her sitter jeg med all tid i verden, folk sitter rundt og prater om sine liv. Noen har ingen tid a miste og maa komme seg av garde for at dagen skal bli reddet.
Jeg lurer paa hva mannen med kofferten skal.
Jeg kunne hatt veldig lyst til a stoppe ham akkurat der og da, og spörre, hva skal du?
Det hadde vart veldig interessant i det öyeblikket, hvor hans intensjonen er det viktigste i verden.
Jeg maa vere vedrens heldigste person, ingen bekymringer, ingen trikker a rekke, ingen store kofferter a dra paa. Bare meg og sykkelen, og hele veden foran meg."

Tsjekkere er et spesielt folk. De tar ikke noe serlig initiativ for a bli kjent, paa avstand kan de ogsaa virke litt sure. Men spörr om du kan sette deg ved deres bord, og du er hjertelig velkommen. Du setter deg ned, og föler at du hörer til. De stiller ikke masse spörsmaal om hvor du skal eller hvor du er fra, de kommer ettervert. Jeg er mer som en person som alltid har vert her. Her kan man sitte ned og ingen ting annet i verden betyr noe.
Tsjekkia har masse a by paa. Det som er litt synd er at alt for mange bare reiser til Praha. Dette er jo en flott by, men hvis du virkelig vil treffe tsjekkere. Saa maa du langt vekk i fra turist stien, ut paa landet, inn paa en sliten gammel pub, hvor ingen har hört om röykeloven. Her sitter mureren etter en lang arbeidsdag og tar seg en velfortjent öl, sammen med sine kamerater. Her koster ölen 7kr. og middag en femtilapp.
Detter er den delen av Tsjekkia som fascinerer meg.

Ting er vel ganske likt i Slovakia, litt enklere og mindre. Bratislava er jo en fin by. Tydeligvis veldig populer blant turister. Jeg ser masse smaa grupper av mennesker, som gjetes rundt av en guide, som forteller om ting og tang. Sikkert veldig mye historie her.

Hva annet er det a fortelle om turen sa langt?
Jeg kunne fortalt om pensjonat eieren som restaurerte sin families 600 ar gamle gard, om til det triveligst pensjonatet jeg har vert paa. At garden var nesten falt fra hverandre etter at kommunistene tok den fra hans familie. Og at jeg fikk gratis pianotime av hans datter og hennes venninne.

Jeg kunne fortalt om den glade uteligger som satte seg ned ved mitt bor utenfor restauranten, en tidlig morgen. At han bablet ivei paa tsjekkisk og jeg paa norsk, för han glad og fornöyd trasket videre med tralla si.

Jeg kunne fortalt om da jeg syklet 16 kilometer feil vei, i regn og vind. Men den feilen gjorde at jeg fant et flott og billig ski-hotell.

Det er masse, men jeg kunne skrevet vekk hele dagen hvis jeg skulle tatt med alt. Sa her er noen bilder istedenfor, de sier jo alltid sa mye.








Det flotte pensjonatet skulle har bryllup dagen jeg dro, sa her er grillmesteren godt igang.



Det er viktig a ta litt bilder av struts innimellom.


Brno



Sentrum av Brno


Enda en av de tingene jeg maa passe meg for underveis.


2 kommentarer:

  1. Det både høres og ser ut som du har hatt en fantastisk og spennende reise så langt. Du har fått opplevd en heil masse kultur, og du ar en heeeeeil haug mer i vente :)
    Det er viktig med en hviledag iblandt, og da høres det ikke feil ut å ta den i en flott by som Brno.
    Artig å lese og se bilder fra din reise gjennom Europa, på sykkel :)

    GOD TUR VIDERE!!

    SvarSlett
  2. Dette er spennende! Har du vært i Hradec Králové enda?

    SvarSlett